Wat is het toch lastig om te verzinnen waar je nieuwsbrief over moet gaan. Wat willen je lezers graag lezen, wat vinden ze interessant...?
De essentie van een waardevolle nieuwsbrief is dat het de wereld van je klant beter maakt. Het gaat er dus om dat jij je klant voorziet van nieuwe inzichten, inspiratie, voorbeelden, tips en andere informatie waar hij of zij echt iets aan heeft.
Zorg daarom dat je heel goed weet wat er speelt bij je klant. Wat denken ze, wat voelen ze, wat houdt ze bezig? Kortom: waar ligt je klant wakker van?
Je kunt in de huid kruipen van de klant door jezelf allerlei vragen te stellen. Hoe ziet de omgeving eruit, wie is daar aanwezig, wie zijn de vrienden, tegen welke problemen lopen ze aan. Wat zeggen vrienden, collega's over jouw klant, dus door wie wordt ze beïnvloedt en welke media en kanalen zijn belangrijk. Wat gaat er om in de klant?
Allemaal vragen die je jezelf kunt stellen. Door jezelf te verplaatsen in de klant, krijg je een goed beeld van je lezer. En als je dan helemaal in de huid gekropen bent van je klant, dan heb je een goed raamwerk voor je teksten en kun je waardevolle nieuwsbrief gaan schrijven, die iets toevoegen aan het leven van je abonnees.