Voordat je gaat starten is het handig om wat standaard instellingen nog even goed te zetten en aan te passen naar het Nederlands.
Soms vergeten mensen dat ze zich hebben aangemeld voor een e-mailnieuwsbrief 🙂 Dat herken je misschien zelf ook wel. Om valse spamrapporten te voorkomen, kun je je ontvangers er kort aan herinneren hoe ze bij jou zijn terechtgekomen. In Mailchimp vind je dat terug in de footer bij *|LIST_DESCRIPTION|*. In de video laat ik je zien hoe je deze tekst aanpast.
Ook passen we direct de tijdzone aan, zodat Mailchimp weet dat wanneer wij de wintertijd/zomertijd ingaan, de tijd aangepast wordt.
Meestal belanden nieuwsbrieven in de spambox doordat de inhoud of afzender als verdacht wordt gezien door de spamfilter of virusscanner van de ontvanger. Ook goed bedoelde nieuwsbrieven worden daardoor regelmatig als spam gezien.
Dit is de belangrijkste, maar ook de meeste (complexe) maatregel die je kunt nemen om spamfilters te omzeilen.
In Mailchimp kun je je domeinnaam 'authenticeren'. Dit kan helpen om het percentage succesvol afgeleverde nieuwsbrieven te verhogen. Het is wel een technische klus waarbij je wat hulp nodig hebt van je hostingprovider of misschien van je webbouwer. In onderstaande video leg ik uit wat je moet doen.
Tekst die je kunt gebruiken voor de mail aan je webhosting of webbouwer met de DNS records.
"Kunnen jullie twee DNS records (zie hieronder) aanmaken binnen de hostingomgeving van mijn website? Dit zorgt ervoor dat mijn Mailchimp nieuwsbrieven minder in de spam belanden."