Mailchimp koppelen aan Google Analytics

Je wilt zoveel mogelijk informatie verzamelen over je bezoeker. Daarnaast ben je benieuwd wat voor effect jouw nieuwsbrief heeft op jouw website. Dan is het belangrijk om je kanalen aan elkaar te koppelen. Via Google Analytics krijg je andere informatie over je “mailchimp bezoeker” dan via het dashboard van Mailchimp zelf.

Hoe werkt de koppeling met Analytics?

Log in op je Mailchimp account ga naar je account > integrations en klik Google aan. Je hoeft alleen maar in te loggen om je Google account. De koppeling is dan gelijk gemaakt. Bij het opmaken van een nieuwe e-mailcampagne kan je de “Google Analytics Link Tracking” aan – of uitzetten. Je kunt ook de naam wijzigen van de linktracking, zodat je de campagne snel terug kunt vinden in Google Analytics.

Waar is de koppeling zichtbaar?

In Google Analytics vind je de informatie onder Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes. Zorg ervoor dat je de periode goed instelt! Je ziet dan de verschillende campagnes onder elkaar staan. Als je Google Adwords gebruikt, worden die campagnes hier ook zichtbaar.

Maar misschien is het belangrijkste nog wel om de gedragsstroom te zien. In deze gedragsstroom zie je precies hoe de bezoeker over jouw site gaat en welke pagina’s belangrijk zijn.